Lösa hjulbultar ett problem för många bilister
I en SIFO-undersökning gjord år 2009 konstaterades att var fjärde bilist riskerar att tappa hjulen, till följd av för löst åtdragna hjulmuttrar. Detta då en av fyra personer inte efterdrar hjulmuttrarna. Med att ”efterdra” hjulmuttrarna menas att efter att bilen kört någon bil, återigen dra åt hjulmuttrarna. Detta är väldigt viktigt då det finns en risk att det skapats mellanrum vid själva fälgen och monteringsytan på axeln. När bilen körts en sträcka kommer hjulet ha ”glappat till sig” så att man nu kan stänga detta mellanrum genom att återigen dra åt muttrarna. Du kommer märka att antingen en eller flera muttrar går att dra åt mer ifall att det var glappt, om inte så satt hjulet ordentligt. Att tappa hjulen är väldigt ovanligt, men faktum är att risken ökar avsevärt ifall man inte väljer att efterdra muttrarna. Utöver risken att tappa hjulen har löst åtsittande hjul andra negativa följder. Det är vanligt med hjulvibbrationer och onödigt däckslitage.
Hur hårt ska man dra hjulmuttrarna?
Många svenskar tror att det är ”ta i allt du har” som är nyckeln till väl fästa hjul, dock är det inte rätt svar. Enligt däckspecialister och undersökningar är det lagom som är bäst. Detta då du om du tar i allt du har riskerar att i längden förstöra både fälg, gängor och muttrar. Att byta fälg eller hjulnav kan bli en väldigt kostsam historia. Många verkstäder och professionella däckbytarfirmor använder sig av ett verktyg som heter momentnyckel. Detta är i princip en vanlig block- eller hylsnyckel, men den går att ställa in så att muttern dras åt med ett visst vridmoment. Det finns både digitala och mer ”analoga” varianter. Den vanligaste varianten kallas klicknyckel. Denna utformad så att den ger ifrån sig ett klickljud när muttern dragits med ett visst vridmoment.
Vad är bästa sättet att byta hjul på?
Att byta hjul kan verka svårt, men följer du våran guide ska du nog kunna göra det snabbt och enkelt.
- Att hålla på och bråka med och lyfta i ett smutsigt hjul är aldrig kul! Ta dig därför lite extra tid och tvätta hjulen ordentligt innan bytet. Då slipper du den värsta smutsen som gärna fastnar på fälgarna. Det finns väldigt bra fälgtvättmedel att köpa på de allra flesta bensinstationerna.
- Det är nu dags att plocka fram verktygen du behöver för att utföra själva bytet. En hylsnyckel i dina hjulmuttrars storlek med en teleskopförlängare är det absolut bästa verktyget du kan använda, men med lite om och men går ett fälgkors lika bra. Ju längre skaft du har på ditt verktyg, desto lättare kommer det vara att få lös bulten.
- Nu är det dags att höja upp bilen med en domkraft. Om du har pallbockar är det väldigt bra att säkra upp bilen med hjälp av dessa. Använd gärna bromsklossar också för att vara säker på att bilen inte rör sig, varken framåt eller bakåt. Om du inte har pallbockar är det väldigt viktigt att du ser till att aldrig befinna dig under bilen eller mellan däcket och bilens kaross. Detta pga. olycksrisken ifall domkraften skulle släppa hade varit väldigt hög.
- Börja nu skruva loss hjulmuttrarna. Om du har rostlösningsspray eller wd-40 liggandes kan du med fördel spraya vardera hjulmutter med denna lösning och låta de ”sitta” i ca 10 minuter innan du börjar arbeta. När du väl börjar skruva är det viktigt att du ser till att ditt verktyg är horisontellt rakt mot muttern, så att hylsan inte slinter och skadar muttern. Ett till tips är att börja med att lossa den översta muttern först. Dra lös den till den grad att den går att fortsatt skruva för hand, utan att ha lossat den helt. Arbeta dig sedan mot eller medsols och lossa dessa muttrar helt. När du är klar ”hänger” nu däcket på den översta skruven och du kan på ett smidigt sätt lossa den översta muttern och sedan lossa hela hjulet, utan att det ”ramlar” av tillsammans med muttern.
- Nu när hjulen är lossade från hjulnavet har du en bra chans att rengöra själva monteringspunkten. Du kan med fördel borsta rent ytan med en stålborste då det vanligtvis bildas rost eller korrosion här. Hade du problem att på loss hjulet är detta vanligtvis orsaken. Passa även på att spraya eller stryka på lite fett på hjulmuttrarna när de är ute. Detta underlättar själva lossandet nästa gång du ska byta. Använd med fördel kullagerfett, då det tål hög värme. Se även till så att hjulmuttrarna ser fräscha ut och gängorna inte är skadade.
- Nu är det dags att montera på dina nya eller gamla hjul igen. Om du inte redan undersökt de så bör du nu göra det! Har du dubbdäck kolla så de ser fräscha ut, annars bör du kontrollera ditt mönsterdjup. Har du ett mönsterdjup under 4 mm bör du se över möjligheten att köpa nya, då ett mönsterdjup på under 4 mm avsevärt ökar risken för vattenplaning.
- Håll nu upp däcket mot hjulnavet. Se till så att det sluter tätt och snurra det sedan så att hålen i fälgen ligger i linje med hålen i hjulnavet. På vissa fälgar återfinns en distansring i plats som sitter där för att centrera fälgen. Har din fälg en sådan så se till så att den sitter där den ska. När du ska sätta dit första hjulbulten håller du fälgen på plats med ena handen och skruvar för hand in bulten i det översta hålet. Detta då däcket sedan kan ”hänga” på denna bult. Om du direkt märket att bulten går trögt kan det vara för att den är fel vinklad. För säkerhets skull är det då bra att skruva ut den och börja om igen. Skruva så hårt det går med händerna och fortsätt sedan mot- eller medsols runt fälgen. När alla bultar sitter där de ska ”handskruvade” är det dags att åter ta fram fälgkorset, hylsnyckeln eller momentnyckeln. Börja nu med att dra åt den översta bulten lite lösare än ”lagom”, jobba dig sedan sicksack runt fälgen. Alltså översta, understa, högra, vänstra osv. När alla sitter lite halv hårt är det dags att dra åt de lite till. Nu drar du åt de ”lagom” hårt, de ska sitta hårt men du ska inte behöva ta i allt du har. Du jobbar dig i samma sicksackmönster även vid denna process.
- Nu när alla däcken sitter på är det bara tuta och köra. MEN efter några mils körning ”högst 20” är det dags att plocka fram ditt verktyg igen. Likt sista momenten där du drog fast bultarna jobbar du i sicksackmönster över vardera fälgen. Se till så att du fortfarande inte kan rubba någon av bultarna med ”lagom” kraft.
- Efter detta är bytet klart.